Reisverslag Kroatië mei 2016

Dag 1
Met frisse moed zijn we per touringcar vertrokken naar het vliegveld van Brussel. We waren al eerder vertrokken vanwege de extra controles op het vliegveld. Uiteindelijk toen we op het vliegveld waren
vielen de controles mee en konden we met de reis beginnen. Rond 13.30 uur zijn we naar Zagreb gevlogen. Verder in de middag landen we op Zagreb. De buschauffeur stond te wachten om ons naar Opatija te brengen. Gaande de reis nam de temperatuur toe en konden we tijdens de busreis genieten van het wisselende landschap van Kroatië. Uiteindelijk kwamen we in ons mooie hotel aan in Opatija en werd deze dag afgesloten met een heerlijk diner in ons hotel.

Dag 2
Na het ontbijt vertrokken we via een uitgebreide rondrit met de bus door Istrie naar Pula. Hier hebben we het belangrijkste monument van de stad het Amfitheater bekeken. Ook de tempel van Augustus, de Triomfboog en het Romeinse Forum hebben we bezocht. Verder hebben wij het oude centrum van Rovinj bezocht met de mooie nauwe straatjes en leuke fotomomentjes. Aan het einde van de middag zijn we teruggereden naar ons hotel. Het was een mooie en zonnige dag.

Dag 3
In de ochtend zijn we vetrokken naar het mooie eiland Krk. Krk is het grootste eiland in de Adriatische zee. Het eiland is sinds 1980 door een brug met het vasteland verbonden. Krk wordt ook
wel het “Gouden eiland”genoemd omdat het eiland overwegend groen is. We zijn door de kleine leuke steegjes gewandeld. Daarna zijn we naar de plaats Vrbnik gegaan. We hebben daar een wandeling gemaakt door de smalle stenen straatjes en door de kleinste straat van de wereld. In de middag zijn we via een mooie rit met de bus o.a. door Rijeka gereden terug naar het hotel in Opatija. Ook deze zonnige dag werd afgesloten met een heerlijk diner in het hotel.

Dag 4
We verlaten ons mooie hotel in Opatija. We zijn naar het National Park Plitvic gereden waar we de beroemde meren van Plitvic hebben gezien. Het was erg mooi om dit te zien en mee te maken. Er
zouden daar ook nog beren en wolven zijn maar die hebben we daar niet gezien. In het water daar zaten heel veel karpers die werden gevoerd door de vele toeristen die daar kwamen. Het varen op de meren was erg leuk. Helaas hebben we niet over de vlonders vlakbij de watervallen kunnen lopen. De gids vond deze te glad. Daarna zijn we doorgereden naar ons hotel in Sibenik. We werden door het hotel ontvangen met muziek en een welkomstdrankje.

Dag 5
Vandaag zijn we naar de stad Zadar geweest met de rechte straten en het grote plein die stammen uit de Romeinse tijd. In de periode van ongeveer 1400 tot 1945 hoorde de stad bij Italië en de prachtige kerken en mooie paleizen werden in die tijd ook gebouwd. Dat is o.a. te zien aan de witte stenen. Vervolgens zijn we doorgereden naar het binnenland naar het kleine stadje Nin. Het centrum is gelegen op een klein eiland en door twee bruggen verbonden met het vaste land. Centraal in het stadje ligt de Heilige Kruiskerk. De kleinste Kathedraal ter wereld.

Dag 6
Deze dag gingen we naar Split. De gids heeft het paleis van de toenmalige Romeinse keizer Diocletianus laten zien. Heel bijzonder dat zo’n oud gebouw nog is blijven staan naar zoveel eeuwen. Split is een sfeervolle stad met leuke winkeltjes en terrasjes. Daarna gingen we naar Trogir een prachtige stad met een en al historie. We hebben gewandeld langs de haven en door de nauwe straatjes van de sfeervolle oude binnenstad die gelegen is op een schiereilandje.

Dag 7
In de ochtend verlieten we ons tweede hotel en reden we naar Bosnië en Herzegovina. We gingen eerst naar Medugorje een bedevaartsoord in Herzegovina. Daarna gingen we door naar Mostar. Een stad in Bosnië en Herzegovina. Indrukwekkend is de oude brug (Stari Most). De eeuwen oude brug is tijdens de Bosnische oorlog kapot geschoten. In de middag reden we via een mooie route naar ons laatste hotel in Mlini. In de avond gingen we naar Dubrovnik voor een afscheidsdiner met Kroatische zang en dans.

Dag 8
In de ochtend na ons ontbijt zijn we naar Dubrovnik gegaan voor een rondleiding door een gids die Nederlandstalig was. Tijdens het vertellen van zijn verhaal werd de gids niet lekker, maar na een korte pauze kon hij zijn verhaal weer vervolgen. Tijdens de rondleiding werd duidelijk waarom Dubrovnik zo in trek is bij toeristen, de panden, de straten en de ligging aan het water maakt van deze plaats de ideale vakantiebestemming. Het werd al heel erg warm die dag en een beetje afkoeling konden we wel gebruiken. Gelukkig bleek ons hotel nog een mooi zwembad te hebben, met wel heel erg koud water. Die middag hebben de meeste van ons nog lekker in de zon gelegen en na een officieel afscheid van Tilly onze reisleidster en de buschauffeur gingen we in de avond weer terug met het vliegtuig. Die nacht werden we weer veilig teruggebracht naar het opstappunt. Het was een hele mooie reis waarbij we veel gezien hebben. Het is zeker een aanrader om nog een keer naar Kroatië te gaan.