Reisverslag 8-daagse busreis naar Zuid-Engeland & Wales

Vrijdagmorgen 21 april 2017 vertrok een groep van 35 personen voor een 8-daagse busreis door Zuid-Engeland & Wales, hierbij hun verslag.

groepsfoto web

Dag 1

Vrijdagmorgen 21 april 2017 zijn wij in Vlissingen opgestapt voor de reis naar Engeland. De bus vertrok om 9.15 uur richting Calais. In Oostende maakten wij een koffie- en sanitaire stop. Daarna door naar Calais voor de overtocht naar Dover. Om 14.20 uur vertrok de boot en om 15.05 uur (Engelse tijd) kwamen we in Dover aan. Nu op naar Brighton naar ons hotel. Eerst inchecken in het Hilton hotel. Prachtige kamers. Daarna hebben we onder leiding van Tilly Verplakke een korte rondleiding gehad in Brighton. Via de pier met verschillende attracties terug naar het hotel. Waar het diner om 19.30 uur klaar stond. Het eten was heerlijk. De drankjes kosten wat moeite.

Dag 2

Zaterdag 22 april 2017 werden we om 7.00 uur gewekt. Na het ontbijt zijn we richting Salisbury gereden om een bezoek te brengen aan de kathedraal. Een internationaal symbool van het christendom en bewaarplaats van de Magna Carta. Rondgelopen in Salisbury. Vrije tijd om de lunch te gebruiken en daarna te vertrekken naar Stonehenge. Heel indrukwekkend. Stonehenge is een oude tempel die is uitgelijnd met de baan van de zon. Het bezoekerscentrum was ook nog heel interessant om te bekijken. Weer in de bus op weg naar Bristol naar hotel Holiday Inn-Filton. Het was een zonnige dag.

stonehenge

Dag 3

Zondag 23 april 2017 zijn we na het ontbijt om 8.30 uur vertrokken uit Salisbury naar Bath. Een Engelse mevrouw die goed Nederlands sprak vergezelde ons in de bus. Waar ze het een en ander vertelde en tevens een rondleiding gaf in Bath. Toen de Roman Baths bezocht. Een van de best bewaarde Romeinse overblijfselen ter wereld. Op weg naar Bristol genieten we van het glooiende landschap. Het weer is ons steeds goedgezind. Wij zijn langs de haven gelopen met veel oude nostalgische schepen. Weer verzameld bij de bus en naar Cardiff gereden.

Dag 4

Maandag 24 april 2017 hoefden we niet zo vroeg op te staan. We kregen een rondleiding in Cardiff. Een vrouwelijke Engelse gids die vrij goed te volgen was. Een rondleiding langs de haven die voor de 2e wereldoorlog een welvarende havenplaats was. Voornamelijk uitvoer van kolen en staal. Ook nog in een groot theater gelopen. Aan de buitenkant imposant om te zien. Daarna naar het voormalige douanegebouw, waar een film werd getoond over het verleden van Cardiff. De middag kon iedereen zijn eigen gang gaan. Wij hebben het stadion gezien. Sommigen zijn erin geweest. En daarna hebben wij nog een museum bezocht, wat interessant was en over het wel en wee van Cardiff ging.

Dag 5

Dinsdag 25 april 2017 gingen we na het ontbijt op weg nar Brecon Beacons National Park. Daar aangekomen eerst gelegenheid om iets te drinken en sanitaire stop. Onderweg hadden we al sneeuw op de hoger gelegen heuvels gezien. Een wandeling naar het hoogste punt voor een prachtig uitzicht. Daarna in Beacon tijd voor een lunch en even rond gelopen. Terug naar de bus op weg naar Caerphilly. In Caerphilly een lokale pub bezocht. Een aantal mensen van de groep heeft ’s avonds nog een pub in Cardiff bezocht.

breacon beacons national park

Dag 6

Woensdag 26 april 2017 rijden we naar de zuidkust van Wales naar Aberglasney Garden. Eerst weer tijd voor koffie of iets anders te nuttigen. Daarna kregen we uitleg van een Engels man die enthousiast vertelde over de geschiedenis van het huis en de tuin. Iedereen kon op eigen gelegenheid de tuin bezichtigen. Die prachtig was. Op naar de High Tea die geweldig verzorgd was. ’s Middags naar Swansea naar de boulevard om te kijken naar de Mumbles (vrouwenborsten) 2 Kleine eilandjes. Nog even in de bus om in het centrum te komen om daar vrij rond te wandelen in het centrum of aan de haven.

Dag 7

Donderdag 27 april 2017 lange rit voor de boeg. We stoppen bij Windsor Castle. Tijd voor een versnapering en op eigen houtje rond te lopen. Er was te weinig tijd om het kasteel te bezoeken. Indrukwekkend om het van buitenaf te bekijken. Door naar Canterbury, de zetel van de aartsbisschop, om de Noormannen kathedraal te bewonderen. Ieder voor zich heeft daarna in Canterbury rond gelopen. In de middag hadden we een boottocht in een klassieke roeiboot. Jammer dat er nog net wat regen viel. Maar dat kon de pret niet drukken. Een mooie dag om op terug te kijken. Op naar het laatste hotel waar we verwend werden met heerlijk eten en ook bediend werden door het personeel. Als afsluiting werden de chauffeur, de reisleidster, Marjan en Jack in het zonnetje gezet.

Dag 8

Vrijdag 28 april 2017 gaan we na het ontbijt om 8,30 uur de bus in om via Chatham naar Dover te rijden. Daar er te weinig tijd is en daardoor te duur om zelf rond te lopen in de dokken, komt er een Engelse gids in de bus die een rondleiding en uitleg geeft. Het is een historische plek waar Michiel de Ruyter in juni 1667 de ketting kapot voer die over de rivier De Theems was gespannen. Hierna doorgereden naar Dover waar we een boot eerder meekonden. Van Calais naar Vlissingen vertelde Kees Huiszoon nog een dramatisch verhaal van de omgekomen mensen in de molen van Westkapelle aan het eind van de 2e wereldoorlog. Dit was tijdens het bombardement van de dijk voor de inundatie van Walcheren. Aankomst in Vlissingen om ongeveer 18,00 uur en waar voor ons de reis eindigde.

Met dank aan:
Hans Martens (chauffeur) die ons overal veilig naar toe heeft gebracht.
Tilly Verplakke (reisleidster) die zich goed voorbereid had en ons veel kon vertellen.
Marjan en Jack die een mooie reis voor ons hebben samengesteld.